http://es.wikipedia.org/wiki/Aprendizaje_dial%C3%B3gico
El concepte d'aprenentatge dialògic no és
nou. Està freqüentment vinculat amb els diàlegs socràtics i amb la tradició
occidental. No obstant l'afirmació anterior, veiem que el llibre "Índia
contemporània: entre la modernitat i la tradició", escrit pel premi nobel
d'Economia Amartya Sen (2007), també posa de manifest l'hàbit del poble hindú
de fer preguntes, el que proveeix d'un ric camp per al sorgiment de dos
elements importants per a la democràcia: el diàleg i el raonament. La tradició
argumentativa del poble hindú és també extremadament important a fi d'evitar
desigualtats socials i d'eliminar la pobresa i les privacions. Segons Sen,
"la veu" de les persones és també crucial. Les grans escriptures
hindús es troben notablement obertes a l'ambigüitat. Tant en l'escriptura del
Ramayana com en la de Mahábharata, ens trobem que fins i tot els més herois
tenen debilitats i els seus oponents, fortaleses. A més, la Gita, considerada com
la peça central de les escriptures hindús, consisteix en un debat entre Arjuna
i Krishna, ambdós amb posicions morals similars però amb diferent enteniment
del dharma o deure. A més, el llibre "Índia contemporània: Entre la
modernitat i la tradició", format per una sèrie d'assajos històrics i
filosòfics, demostra la diversitat de punts de vista existents, fets, i les
diferents idees que sempre han coexistit a Índia i que van donar lloc a una
tradició argumentativa tolerant.
En temps actuals, el concepte d'aprenentatge
dialògic es vincula amb contribucions provinents de diverses perspectives i
disciplines, com amb la teoria de l'acció dialògica (Freire, 1970),
l'aproximació de la indagació dialògica (Wells, 2001) amb la teoria de la acció
comunicativa (Habermas, 1987), la noció de la imaginació dialògica (Bakhtin,
1981) i amb la teoria del "Jo Dialògic" (Soler, Marta 2004). A més el
treball d'una important varietat d'autors contemporanis està basat en
concepcions dialògiques. És important esmentar a autors com Jack Mezirow (1990,
1991, 2000) i la seva teoria transformativa de l'aprenentatge; a Michael
Fielding (2001), qui percep als estudiants com a autèntics agents de canvi, a
Timothy Koschmann (1999) qui va destacar les potencials avantatges de l'adopció
de la dialogicitat com a base de l'educació; ja Anne C. Hargrave (2000), qui
demostra que els nens en condicions d'aprenentatge dialògic adquireixen molt
més vocabulari que els que estan menys exposats a un entorn de lectura dialògica. [...]
més informació a : http://es.wikipedia.org/wiki/Aprendizaje_dial%C3%B3gico
Altres enllaços: http://utopiadream.info/ca/?page_id=16
Utopía y educación: http://www.utopiayeducacion.com/2006/06/aprendizaje-dialgico.html
més informació a : http://es.wikipedia.org/wiki/Aprendizaje_dial%C3%B3gico
Altres enllaços: http://utopiadream.info/ca/?page_id=16
Utopía y educación: http://www.utopiayeducacion.com/2006/06/aprendizaje-dialgico.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada